Claire Badoux

Claire

“Steeds meer maatwerkopleidingen voor mensen met een zorghart”

“Voor mensen die niet lang in de schoolbanken willen zitten, maar die willen leren in de praktijk, bieden we steeds meer maatwerk. Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos, voor mensen die een zorghart hebben.”

Aan het woord is Claire Badoux. Zij werkt bij de afdeling beroepspraktijkvorming (BPV) van SWZ zorg. “Kort gezegd draait ons werk om het werven, plaatsen en begeleiden van leerlingen. Dat zijn stagiairs, zij-instromers en leerlingen die een BBL-traject volgen.” Tijdens zo’n Beroeps Begeleidende Leerweg-traject krijgt de leerling een leer-werkplek: de dagelijkse werkzaamheden zijn de basis voor het leerproces.

“Je leert in de praktijk hoe het is om te werken in de gehandicaptenzorg. In de driehoek werk-school-leerling leer je veel. SWZ betaalt je opleiding en je ontvangt uiteraard een salaris. En natuurlijk word je heel goed begeleid, door je werkbegeleider in samenwerking met onze afdeling. Er worden bijvoorbeeld veel bijeenkomsten georganiseerd om samen te leren en om aandachtspunten op te halen.”

Verkorte opleiding

Deze leerlingen zijn belangrijk voor SWZ zorg. “Het tekort aan medewerkers in de zorg is een uitdaging waar wij al jaren mee te maken hebben. Een van de manieren om daarmee om te gaan, is het zelf opleiden van medewerkers.” Claire ziet veel mensen die werkervaring hebben in een andere branche. Daar hebben zij ervaringen opgedaan die ze in de zorg goed kunnen inzetten. In zo’n geval is een verkorte opleiding een goede optie, zodat iemand al snel aan het werk kan.

“Iemand wil bijvoorbeeld een niveau 4 opleiding doen, maar dan in minder tijd. Samen met de leerling bekijken we wat die persoon nodig heeft, aan kennis én aan begeleiding. Precies dat bieden we dan aan, op maat. We bekijken bijvoorbeeld hoe iemand leert en bepalen samen welke ondersteuning daarbij nodig is.”

Ervaringen uit de privésfeer

Ook wanneer iemand al kennis heeft van EMB of NAH – bijvoorbeeld door ervaringen in de privésfeer – hoeft die niet altijd de hele opleiding te volgen. “Een voorbeeld daarvan is een man die jarenlang werkte in de horeca. Zijn zoon heeft een Ernstige Meervoudige Beperking (EMB) en die kwam regelmatig bij SWZ zorg. Zo kwam de man in aanraking met SWZ en ontstond het gevoel dat hij daar wilde werken. Hij meldde zich bij onze recruiters en toen ging het snel.”

De eerste stap in de standaardprocedure was een ‘speeddate’ met Claire en een praktijkleerondersteuner. Deze man ontving allerlei informatie over het werken bij SWZ. “We bekeken vervolgens welke opleiding bij de persoon past en welk team past. Daarna bekeken we samen de mogelijkheden. Gezamenlijk maakten we een plan voor zijn werk-leertraject op maat.” Vervolgens werd hij voorgesteld bij een woongroep op Zonhove en mocht daar een paar uur meedraaien. Daarna volgde een ‘klikgesprek’. Toen de klik er bleek te zijn aan beide kanten, bezocht hij een aantal opstartbijeenkomsten, ontving hij nog meer informatie en kon hij beginnen als leerling. Inmiddels werkt en leert hij nu een jaar bij SWZ zorg.

“Tijdens de opleiding mag een leerling wisselen naar een andere werkplek. We bespreken de overplaatsing met de leerling; advies is om dit halverwege de opleiding te doen. Op de nieuwe plek kan de leerling weer andere ervaringen op te doen. EMB en NAH zijn verschillende takken van sport. Ik vind het mooi dat leerlingen breed mogen leren bij SWZ zorg, zodat ze zelf kunnen bekijken wat het beste bij hen past.”

Maatwerk opleidingsplaatsen

Gedurende het hele traject wordt een leerling gevolgd en begeleid door meerdere mensen. De afdeling beroepspraktijkvorming werkt daarin nauw samen met de praktijkleerondersteuner en de afdeling opleidingen. “Overigens worden deze maatwerkopleidingen ook aangeboden aan mensen die al jaren bij SWZ zorg werken. Bijvoorbeeld als iemand een opleiding heeft op niveau 3 en Persoonlijk Begeleider wil worden. Ook dan bekijken we samen de mogelijkheden, bieden we maatwerk en begeleiden we die persoon. Leerlingen zijn uiteindelijk zelf vrij om te kiezen welke opleiding ze gaan doen.”

Claire haalt veel voldoening uit haar werk: “Ik vind het fijn dat ik kan bijdragen aan de personeelsinzet binnen de teams. En anderzijds vind ik het belangrijk dat leerlingen groei kunnen doormaken en op een veilige manier mogen leren. Daar biedt SWZ echt veel mogelijkheden; je krijgt hier alle ruimte om je te ontwikkelen. Voor mij is al dat maatwerk intensief, maar ik draag graag een steentje bij aan de ontwikkeling van leerlingen.”

Geen dag is hetzelfde

“Mijn werkzaamheden zijn heel verschillend; soms sta ik voor een groep, soms begeleid ik iemand individueel en alles daartussen. Ik krijg veel vrijheid in mijn rol en mag veel zelf bepalen. Als ik nieuwe ontwikkelingen zie, dan kan ik die meteen aanpakken. Ook vind ik SWZ zorg als werkgever heel flexibel. Ik voel dat ze vertrouwen op mijn vakmanschap. Ze zien welke expertise ik heb en geven me de ruimte.”

 

Meer weten?

Lees over de mogelijkheden van werkend leren 

Lees over de mogelijkheden voor een zij-instromer

Lees over de mogelijkheden voor een stage bij SWZ zorg 

Verleg de grenzen bij SWZ.

BeroepsPraktijkVorming team
Vragen? Stuur een WhatsApp!